Expertise

Monique Janssens, eigenaar van Ethisch Bedrijf, is een ervaren ethicus en communicatieadviseur, opgeleid aan de Universiteit Utrecht en bezig met promotieonderzoek onder leiding van prof. dr. Muel Kaptein aan de Rotterdam School of Management. Haar expertise ligt op het kruispunt van de beide disciplines.

Haar diensten op het gebied van ethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn altijd communicatief doordacht en verzorgd. Op grond van haar ervaring bepaalt ze gemakkelijk met welke activiteit het gewenste doel bereikt wordt. Ze heeft een breed scala aan werkvormen tot haar beschikking en ontwerpt nieuwe op maat waar nodig. Met haar praktische en energieke inzet weet zij mensen aan zich te binden en in beweging te krijgen. Haar specialismen binnen de ethiek zijn communicatie-ethiek, dierethiek en de relatie tussen ethiek en MVO. Zij ontwikkelde onder andere een stappenplan voor strategische communicatie op basis van kernwaarden en identiteit (vraag erom), en een stappenplan om een organisatie ethischer te maken (deze website).

Monique werkt op deze terreinen als spreker, trainer, workshopleider, adviseur en auteur.

Curriculum Vitae

Ondernemer

  • Sinds 1995 eigenaar van eigen bedrijf (JT&P Communicatie, nu Ethisch Bedrijf)
  • Trainer
  • 1ste-graads lesbevoegdheid
  • Enkele maanden Nederlands gegeven op een scholengemeenschap
  • Trainingen gegeven (en een aantal ontwikkeld) op het gebied van beter communiceren, ethiek voor tekstschrijvers, ethiek voor communicatieadviseurs, toegepaste ethiek algemeen, ethisch gedrag (Morele Moed Theater), positionering organisatie (kernwaarden, visie, missie, etc.)

Onderzoeker

Na studies Nederlands (richting communicatie, incl. sociale psychologie) en Applied Ethics (Toegepaste ethiek, extra honours Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) gegrepen door de academie en nu in de vrije tijd werkend aan promotieonderzoek rond de vraag: wat is de morele verantwoordelijkheid van bedrijven ten opzichte van dieren? (Rotterdam School of Management)

Onderzoeken verricht naar bedrijfscultuur en organisatiecultuur

Life long learning

Naast opleidingen trainingen gevolgd: Moral Agency Theater, Scrum, Gespreksleiding, Social Media Manager, Storytelling (Communicatiewinkel, Motivaction, CCC-model voor tekstkwaliteit, Voortgezet Management Non-profit)

Wim van de Leeuw, Universiteit Utrecht, Transparantie, ethiek, analyse identiteit, kern van onze communicatie

Monique heeft onze identiteit geanalyseerd en tot kern van onze communicatie gemaakt. Transparantie is één van onze kernwaarden. Zij daagt ons uit om hier op aansprekende wijze invulling aan te geven.

Wim de Leeuw, hoofd Instantie voor Dierenwelzijn Utrecht van Universiteit Utrecht en UMC Utrecht

Auteur en maker

Optredens, workshops en trainingen

  • Communicatiewinkel 18 september 2017: presentatie Naar een ethische organisatie met communicatie als instrument
  • Happy Planet Professionals 21 september 2017: presentatie In 10 stappen naar een super-ethisch bedrijf
  • Jaarsymposium 2017 Nederlandse Vereniging voor Bio-ethiek, Utrecht: co-referaat One Wellbeing in reactie op pré-advies One Health door dr. Franck Meijboom, Universiteit Utrecht
  • EURSAFE 2016 conference Food futures: ethics, science & culture, Porto: presentatie Drivers for animal ethics in the food industry
  • Oxford Centre for Animal Ethics 2016 Summer School The ethics of eating animals: presentatie Drivers for animal ethics in the food industry
  • TekstNet: training Ethiek voor tekstschrijvers
  • Partij voor de Dieren Zeeland: lezing Ethiek
  • Communicatiewinkel: training Ethiek voor communicatieadviseurs
  • Communicatiewinkel: presentatie Communicatie en ethiek, een carrière
  • Hogeschool Utrecht: gastcollege Dierethiek